Over een slaapzak en twee gerookte makrelen


WYSIWYG: 2 Lijsten (foto’s) en banner van persoon in verschillende houdingen ondersteboven in slaapzak. Zwart-wit fotografie en textiel, 1997. Afmetingen (cm): 31,5 x 25,5 en 196 x 106.

De omschrijving bij de internetveiling klopte achteraf helemaal.

Raar…. Je mompelt wat, je haalt je schouders op en je surft verder…. Maar het beeld blijft in je hoofd hangen. Die slaapzak met die twee blote benen eronder. Staand, voorovergebogen, gehurkt, op een plek die je niet zo snel kunt thuisbrengen. En dat in combinatie met de titel: Bid voor ons.

De naam van de kunstenares, Francis te Brake, komt je op een of andere manier toch bekend voor. Geboren in Lichtenvoorde. Das niet al te ver. Haar website is snel gevonden en ze blijkt nu in Deventer te wonen. Das om de hoek….

Rond de eeuwwisseling was er een programma op de TV dat Kunstblik heette. Ergens in 1998 werd Kunstblik opgenomen in het Stadhuis van Deventer. Een tiental Deventer kunstenaars was hiervoor geselecteerd.

Ook Francis te Brake was erbij, vertegenwoordigd met drie werken. Getiteld: Bid voor ons. Drie grote foto’s, op textiel afdrukt. Hebbes! Dit keer geen slaapzak, maar we zien de kunstenares in de weer met een winkelwagentje. Het zijn foto’s van een performance.

In deze aflevering van Kunstblik legt Francis te Brake het uit: Ik experimenteer en probeer allerlei wetenschappelijke onderzoekjes te doen. Zo´n winkelwagentje [=slaapzak] bijvoorbeeld: wat kan ie allemaal en wat kan ik aan met die winkelwagen op mijn rug. De idee ontstaat bij de uitdaging om contrasten te zetten.

Ach… en zo moeilijk is het allemaal niet, laat Francis te Brake de kijker zien. Men neme een paar skischoenen. Skischoenen, in een hartstikke plat land, waar geen bergen zijn, in de zomer. Ik zoek dat contrast heel sterk. Dan naar de viswinkel. Graag twee gerookte makrelen. Een geschikte locatie is snel gevonden: de skyline van Deventer.

Deventer vanaf de overkant van de IJssel

Te Brake: Die hele kitschheid en dat toerisme komt dus op de foto en als ik dan in de voorgrond kom dan wordt dat op een of andere manier vreemd. Het heeft een heel vervreemdend effect als ik daar voor ga staan. Het is een soort ansichtkaart eigenlijk.

Still uit Kunstblik. Foto van de performance. Fotografe Ingelies Schuurman.

Still uit Kunstblik. Foto van de performance. Fotografe Ingelies Schuurman.


Still uit Kunstblik. Foto van de performance. Fotografe Ingelies Schuurman.

Still uit Kunstblik. Foto van de performance. Fotografe Ingelies Schuurman.


Francis te Brake plaatst zichzelf in een traditie die ergens begint bij de Italiaanse futurist Umberto Boccioni. Trek de lijn door, via Dada en Fluxus, en je komt uit bij die twee makrelen aan de oever van de IJssel in Deventer. En… bij een bijna levensgrote foto van een slaapzak die u niet over het hoofd kunt zien als u bij Villa Aberson te gast bent.

Trouwens, ook bij haar kunt u overnachten. Shelter36: een inpandige tent plus loungeruimte aan de Middelweg te Deventer, een verborgen geheim, dat direct achter de voordeur begint…..


Villa Aberson

Over Villa Aberson

Wij wonen met z'n tweetjes in een monumentale villa in Olst, onder de rook van Deventer. De kinderen zijn al enkele jaren de deur uit: Ruimte genoeg dus. Trouwens, dat is geen borstbeeld van mij. Mijn vrouw is daar druk mee bezig...

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *