Twee broers en hun motor?


VMC LogoEn dan duiken ineens twee foto’s op van de broers Johannes en Gerhard Johan Aberson, de twee directeuren van de derde generatie van de Machinefabriek. Beiden op hun motor. De foto’s staan in het februarinummer van het Clubblad van de VMC, de Veteraan Motoren Club.

De schrijver van het artikel, Anton J. Janssen, vond de foto’s een tijdje geleden op een rommelmarkt in Nijmegen. En voor iemand die thuis is in de geschiedenis van oude motoren is het eenvoudig om de eigenaren te achterhalen. De broers Aberson dus.

Johan Aberson?

Althans, dat is nog maar de vraag. Een kleindochter van Johannes mailt ons, meteen na publicatie van dit artikeltje, dat de persoon op deze foto zeker niet Johannes Aberson is. Maar wie dan wel? (En dat raadsel is inmiddels opgelost. Het blijken neven te zijn. Zie: Volle neven dus.)

Gerhard Johan Aberson

Dat op de andere foto Gerhard Johan staat, klopt blijkbaar wel. Hij was de jongste van de twee broers. Gerhard Johan trouwde in 1918 met Jenneken Vrielink. De beide foto’s zouden gemaakt zijn ergens tussen 1917 en 1920. Het is dan ook erg waarschijnlijk dat zij achterop de motor zit. Enkele jaren later gaan zij samen op het Hooge Dak wonen.

De vader van de twee broers, Gerrit-Jan, overleed in 1914. Gerhard Johan volgde hem toen op als directeur. Op jonge leeftijd dus. Hij was pas 23 toen zijn vader stierf.

Johannes heeft gestudeerd in Chemnitz (Duitsland, het latere Karl-Marx-Stadt). Hier ontmoette hij zijn latere vrouw Ida Marie Georgi. Zij trouwden in 1910 en zijn gaan wonen in het huis schuin tegenover Villa Aberson. Deze woning, nu een gemeentelijk monument, is gebouwd door zijn grootvader Johannes Aberson, de grondlegger van de machinefabriek. In 1927 verhuisden zij naar het landhuis Overwetering.

De broer van zijn vader, Arnold Aberson, was de andere directeur van de machinefabriek. Hij overleed in 1922. Johannes was zijn opgevolger.

Maar terug naar het verhaal.

Natuurlijk gaat het artikel over allerlei specificaties van de twee motoren. Voor de liefhebber: Een ééncilinder James, de Big Single, uit 1915 of later en een tweecilinder van hetzelfde merk, de Twin Solo, gemaakt vanaf 1914.

Ze bestaan uit een soort zitkuipje dat naar beneden uitloopt in een voetensteun . De twee handgrepen aan de zitkuipmoeten de duo passagier in amazonezit tijdens het rijden voldoende houvast bieden. Het materiaal zou geperst plaatstaal kunnen zijn.

Ze bestaan uit een soort zitkuipje dat naar
beneden uitloopt in een voetensteun . De
twee handgrepen aan de zitkuipmoeten
de duo passagier in amazorrczit tijdens
het rijden voldoende houvast bieden.
Het materiaal zou geperst plaatstaal
kunnen zijn.

Maar het meest interessant blijken de twee duo-zitjes van de motoren te zijn. DWARS achterop de beide motoren is een soort tandemzadel aangebracht voor een passagier in amazonezit. De twee zadels lijken identiek te zijn en blijken in de motorwereld onbekend.

De auteur constateert: Ondanks alle navraag en naspeuringen in oude auto- en motortijdschriften en op internet nergens van dergelijke duo-zitjes voor op de motor gevonden.

En dan rest maar één conclusie: Of is het soms een eigen vinding van de heren Aberson? Per slot met een machinefabriek bij de hand en een ingenieur in de
familie zou dat ook goed mogelijk zijn.

Dat zou inderdaad goed mogelijk kunnen zijn, al blijkt het hier dus niet over de twee broers te gaan. Het is precies deze praktische instelling die naar ons idee het, letterlijk, wereldwijde succes van enkele generaties ondernemers verklaart.

VMC1

Klik op onderstaande afbeelding om het hele artikel te kunnen lezen. Via deze links kunt u de Pdf’s downloaden: VMC 14-02-01 Foto vd maand Aberson 1, 2 en 3.

Wij kregen het artikel toegestuurd door Jan Veldhuizen uit Appelscha. Hartelijk dank!!


Villa Aberson

Over Villa Aberson

Wij wonen met z'n tweetjes in een monumentale villa in Olst, onder de rook van Deventer. De kinderen zijn al enkele jaren de deur uit: Ruimte genoeg dus. Trouwens, dat is geen borstbeeld van mij. Mijn vrouw is daar druk mee bezig...

Een reactie stellen we op prijs

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.