Vraag u niet af of u die vazen die hier en daar in Villa Aberson staan, mooi vindt. Ook wij blijven het antwoord hierop schuldig. Interessant zijn ze wel.
De meeste vazen zijn afkomstig uit Duitsland en gemaakt ergens tussen 1950 en 1975. De voorspoedige wederopbouw van Duitsland zorgde al vrij snel na de oorlog voor een bescheiden welvaart. Door de industrialisatie was men in staat om keramiek relatief goedkoop en in grote oplagen te produceren. Honderden vormen zijn er ontworpen en iedere vorm is in enkele decennia voorzien van de meest uiteenlopende kleuren, glazuren en patronen. Ook in Nederland vonden deze vazen gretig aftrek.
Vooral halverwege de jaren ’60 gingen de ontwerpers flink los. Het gebruikte kleurenpalet werd steeds uitbundiger. Kanariegeel, pimpelpaars, hemelsblauw, tomatenrood, knaloranje: Hoe heftiger, hoe beter en dat in de meest obscure combinaties.
Het feest van kleur en vorm was hiermee voorbij. En of de kleur al niet onstuimig genoeg was, ook de glazuur werd steeds ongeremder. Fat lava: Klonterende en bruisende lagen in de meest bizarre figuren.
Eind jaren ’70 stagneerde de vraag en goedkopere kunststoffen deden hun intrede. Veel fabrieken gingen failliet, niet in de laatste plaats doordat een deel van de productie van keramiek verschoof naar lage lonen landen.
Mooi of lelijk? Als je deze keramiek van onze oosterburen eenmaal ontdekt hebt, zie je het overal en voordat je er erg in hebt puilt je kelder uit. Maar deze twee vloervazen konden we toch niet laten staan.
Voor de liefhebber: BAY W-GERMANY 92 40 en W-GERMANY 289-41.